Belgium Calling 3 - Käytännön vinkkejä pt.1

Julkinen liikenne ja liikkuminen Belgiassa

Belgiassa lähes joka paikkaan pääsee junalla, metrolla tai bussilla. Metro-, bussi- ja junakortit on siis järkevä hankkia mahdollisimman nopeasti. Julkinen liikenne toimii vaihtelevasti. Joskus bussit ja junat tulevat liian aikaisin, suurimman osan ajasta kuitenkin myöhässä. Meille yllätyksenä tuli, kuinka tavallista on, että bussit jättävät vain tulematta, sen enempää siitä ilmoittamatta. Julkisen liikenteen lakot ovat myös hyvin yleisiä. Nyt yksi jo koettuna ja kaksi uutta ainakin jo tiedossa. Sen lisäksi, että julkinen liikenne toimii vaihtelevasti, varsinaisen kortin hankkiminen oli itsessään jo melkoinen haaste.

Metro- ja bussikortteja saa ostettua lähes jokaiselta metroasemalta, samoin kuin junakortin saa ostettua juna-asemalta. Korttien hankkiminen on ainakin ajatuksen tasolla ihan helppo ja simppeli homma. Se, mikä tekee kortin hankkimisesta mutkikasta, on se, että eri asemilla on erilaiset käytännöt kortin hankkimisen kanssa. Ei mitään yhteistä linjaa, minkä takia esimerkiksi meillä kesti ikuisuuden saada metro- ja bussikortit. Meidän vinkki onkin, että varaudu kaikkeen mahdolliseen, niin sua ei voida käännyttää tiskiltä toistamiseen, kun joka kerta puuttuukin joku “olennainen lomake”. Julkisen liikenteen korttia eli MOBIB-korttia hankkiessa kannattaa olla mukana tulostettuna ja skannattuna vaihtokoulun hyväksymiskirje, sillä pelkällä kansainvälisellä opiskelijakortilla ei saa kortille ladattua opiskelijahintaan matkoja. Tähän vielä lisäyksenä, että eri julkisen liikenteen yhtiöillä on erilaisia ikärajoja opiskelijahintaisille lipuille. Pääasiassa ikäraja on yleensä jotakin 24:n ja 26:n vuoden väliltä. Hyväksymiskirjeen lisäksi kannattaa ottaa mukaan rekisteröintikirje (registration letter), passi ja mikäli mahdollista, myös erillinen fyysinen passikuva. Vaihtokoulun hyväksymiskirjeen ainakin me saatiin vaihtokoulun nettisivujen kautta sisään kirjautumisen jälkeen. Käyttäjätunnuksien tekemiseen saatiin melko yksityiskohtaset ohjeet vaihtokoululta sähköpostiin. Rekisteröintikirjeen saa vaihtokoululta, mutta sitä kannattaa kysyä jo etukäteen. Nimittäin me ei saatu kirjettä automaattisesti, vaikka sellanen meidän piti ilmeisesti saada.


Junakorttia hankkiessamme Leuvenin juna-asemalta, meille riitti ajokortit, joista tarkistettiin henkilötietomme ja joista otettiin myös kuva MOBIB-korttia varten. Tämän lisäksi meidän piti lähettää sähköpostiin skannattu versio hyväksymiskirjeestä, todistukseksi siitä, että todella opiskelemme täällä Belgiassa. Leuvenin bussi- ja metroasemalla ajokortti ei enää riittänytkään, vaan tarvitsimme passit. Tässä kohtaa olimme jo melko turhautuneita siitä, miten hankalaksi yhden kortin hankkiminen on tehty. Seuraavalla kerralla ottaisimme passit mukaan ja saisimme vihdoin tarvitsemamme metro- ja bussikortin. Brysselissä suuntasimme koulupäivän jälkeen lähimmälle metroasemalle, josta saisimme kortit Brysselin julkista liikennettä varten. Jonotimme tiskille noin 20 minuuttia vain, jotta meidät voitaisiin käännyttää tiskiltä takaisin, koska tällä kertaa meiltä puuttui tulostettu versio hyväksymiskirjeestä. Vielä Leuvenissa rautatieasemalla oli riittänyt, että sen lähettää sähköpostitse, joten emme tietenkään olleet osanneet varautua tulostamalla paperia. Lauralta kysyttiin myös MOBIB-korttia varten irrallista passikuvaa (passi ei ollut riittävä), mutta onneksemme meillä oli jo Leuvenin juna-asemalta ostetut MOBIB-kortit joihin myös Brysselin julkisen liikenteen yhtiön ja Leuvenin julkisen liikenteen yhtiön lipputuotteet olisi mahdollista ladata. 

 


Jotta säätäminen varsinaisen MOBIB-kortin kanssa ei olisi ollut jo tarpeeksi vaikeaa, niin lisää haastetta tuo Belgian aluejako, jonka vuoksi varsinaisten matkojen ostaminen kortille oli varsin mielenkiintoista. Aluejaon vuoksi Belgiassa operoi junayhtiön lisäksi kolme eri busseja, metroja ja raitiovaunuja hallinnoivaa liikenneyhtiötä: De Lijn Flanderin alueella eli Belgian Hollannin kielisellä alueella, STIB/MVIB Brysselissä ja TEC Vallonian alueella eli Belgian Ranskan kielisillä alueilla. Näiden lisäksi Brysselin sisällä on erihintaisia alueita, samaan tapaan kuin Tampereella ja Helsingissäkin on julkisen liikenteen ABCD -vyöhykkeitä, joiden hinnat ovat keskenään erilaisia. Brysselissä ydinkeskusta on Brupass aluetta ja Brysselin rajamailla sijaitsevat kaupunginosat Brupass XL aluetta.


Junaan on mahdollista ostaa 1, 3 tai 12kk rajoittamaton opiskelijalippu, jolla pääsee kulkemaan Brysselin ydinkeskustassa, Brysselin kauempiin kaupunginosiin tai yhdelle tietylle matkalle Brysselin alueen ulkopuolelle. Tällainen lippu on kätevä, jos käyttää oikeasti vain yhden reitin junia paljon. Jos joutuu vaihtamaan junaa toisen alueen reitille, tulee asiasta paljon mutkikkaampi. Meillä kyseinen yksittäinen matka on Bryssel-Leuven väli, sillä me tullaan molemmat kuitenkin käyttämään paljon tuon välin junia niin harkka- kuin vapaa-ajanmatkoihinkin. Bryssel-Leuven -lippu kattaa lisäksi myös liikkumisen junalla Brysselin keskustassa eli Brupass alueella. Junalipun lisäksi tarvitaan kuitenkin myös lippu muihin julkisiin. Haasteeksi tässä tulee se, että Leuven kuuluu tuohon Flanderin alueeseen eli täällä bussit on eri yhtiön alla kuin Brysselissä. Mikäli Laura löytää asunnon sittenkin Leuvenista, molemmilla meillä toisen harkkamatkan tekeminen täältä käsin olisi helpointa de Lijnin busseilla, mutta muutoin bussia tuskin tulee Leuvenissa paljon käytettyä. Molemmat meistä tarvitsee kuitenkin mitä todennäköisemmin Brysseliin myös bussi- ja metrokortit, koska siellä kävellen liikkuminen joka paikkaan on mahdottomuus, tai ainakin todella vaikeaa ja aikaa vievää.

Näin yhteenvetona voidaan todeta, että MOBIB-kortin hankkiminen ja siihen matkojen lataaminen oli varsinainen työmaa.

Leuvenin ollessa suhteellisen pieni - verrattuna ainakin Brysseliin - täällä bussille ei ole samalla tavalla tarvetta kuin Brysselissä. Sen sijaan pyörällä liikkuminen paikasta toiseen on todella suosittua. Leuvenin keskustasta löytyykin Swapfiets, josta saa vuokrattua melko edulliseen hintaan pyöriä jopa useammaksi kuukaudeksi hyvillä ehdoilla. Lisäksi moni on suositellut Velo nimistä firmaa pyörän vuokraamiseen ja Velo toimiikin ilmeisesti myös muualla Belgiassa. Pyörän vuokraaminen on meilläkin ollut mielessä, mutta sen tarpeellisuudelle saadaan varmasti vahvistusta vasta, kun ollaan päästy kunnolla arkeen kiinni ja nähdään miten elämä täällä lähtee pyörimään.

Vinkit vielä loppuun tiivistetysti MOBIB-kortin hankkimiseen ja matkojen lataamiseen korttiin:
- Opiskelijana ja alle 26-vuotiaana, ota mukaasi tulostettuna vaihtokoulun hyväksymis- ja rekisteröitymiskirje.
- Ota passi mukaasi, mahdollisuuksien mukaan myös erillinen pieni passikuva (näitä tarvitset todistaaksesi henkilöllisyytesi ja MOBIB-kortin kuvaa varten). 
- Ota selvää, minne haluat matkustaa ja kuinka usein. Aina ei ole järkevintä (edullisinta) ottaa kausilippuja. Joskus 1-2 kerran liput tulevat halvemmiksi.
- Ota selvää millä alueella matkustuskohteesi sijaitsee (Brupass, Brupass XL, Vallonian alue, Flanderin alue) ja tarvitseeko kohteeseesi mennä useamman alueen läpi/kautta.
- Vertaile eri vaihtoehtoja (bussi, metro, juna, polkupyörä) matkustaa. 



NMBS/SNCB = Belgian valtiollinen rautatieyhtiö.
STIB/MIVB = Brysselin alueen metro-, raitiovaunu- ja linja-autoliikenteen yhtiö.
De Lijn = Flanderin alueen (raitiovaunu-) ja linja-autoliikenteen yhtiö.
TEC = Vallonian alueen (metro-) ja linja-autoliikenteen yhtiö. 
MOBIB-älykortti = Kortti, johon saa ladattua eri yhtiöiden juna-, metro- ja linja-autoliikenteen matkoja.




Cordialement/Met vriendelijke groeten/Parhain terveisin,

❤ Vappu ja Laura ❤

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kevät Tukholmassa 4: Mitä tehdä Tukholmassa?

Kevät Tukholmassa 1: Ekojen viikkojen fiilikset

Tunnelmia Vancouverista 1: Alkufiilikset