Hiustenharomista "kaikki järjestyy"-asenteella
Hola! Málagan yliopiston opiskelija täällä kirjoittelee:)
Menin kouluun ensimmäisille tunneille jo edellistä edeltävän viikon alussa ja periaatteessa lukujärjestyksen mukainen koulunkäynti alkoi jo muutama viikko sitten, mutta tällä viikolla aloitimme totisesti opiskelun. Viime viikon tunnit olivat kurssien ensimmäisiä kunnon tunteja, joilla kävimme läpi millaisia teemoja katsomme kursseilla, millaisia töitä kurssit sisältävät, mitkä ovat työskentelytavat ja aikataulut. Olin todella yllättynyt siitä, miten kaikki on todella tarkkaan ja hyvin suunniteltua, sillä kuvittelin Espanjan tyyliin kaiken olevan vähän sinnepäin! Kurssien tunneilla on kuitenkin tarkat kirjalliset suunnitelmat siitä, mitä teemoja käsittelemme ja millainen on tunnin luonne. Heti kättelyssä kävi ilmi myös, että opettajat vaativat kurssilaisilta todella paljon, mutta samalla ilmapiiri tunneilla on melko rento.
Koulun aloitusta ennen ja nämä ensimmäiset viikot olen elänyt täysin luokkalaisteni tiedonjaon varassa kahdesta syystä: tuntijaon ja lukujärjestyksen ymmärtäminen on avaruustiedettäkin monimutkaisempaa ja sain vasta nyt paperihommat hoidettua sekä vaadittavat henkilöt tavoitettua omaa opiskelijatunnustani varten. Tämäkin prosessi oli Espanjan mukaan monimutkaisuuden huipentuma! Asialla ei muuten olisi ollut kiire, sillä kursseille sain osallistua ilman virallista opiskelijatunnustakin, mutta hiustenharomista aiheutti hieman se, etten ollut millään kurssien listoilla ja opettajat eivät siksi esimerkiksi voineet tietää, että myös minulle pitäisi hankkia harjoittelupaikka syksyn harjoitteluun. Ilman opiskelijatunnusta en myöskään ole päässyt koulun sisäiseen informaatiokanavaan ja oppimisalustaan, joten en ole saanut mitään informaatiota tunneista mitään muuta kautta kuin luokkalaisiltani. Onneksi sain kalastettua tiedon koulun alkamispäivästä muuta kautta, ja kun tutustuin luokkalaisiini ei informaation saaminen ole enää ollut haastavaa. Onnekseni olen päässyt todella hyvin ryhmään mukaan, joten on helppo pitää huolta siitä, että ihmiset pitävät minut ajantasalla siitä, mitä milloinkin tapahtuu!
Suurta hiustenharomista ja "ymmärrän puhettasi en vain ymmärrä mitä sanot"-lausetta vaatinutta tilannetta on aiheuttanut opiskelijatunnuksen lisäksi lukujärjestys, sillä sitä on lähes mahdotonta tulkita ilman intranetistä löytyvää lisätietoa, jota minulla ei siis ole ollut. Nyt olen kuitenkin päässyt jyvälle asiassa elettyäni käytännössä lukujärjestyksen mukaisia päiviä. Luokkalaiseni onneksi ovat ymmärtäneet hämmenykseni ja urhoollisesti ovat aina jaksaneet vastata, kun hölmönä olen luullut jotain ymmärtäneeni, mutta sitten huomannutkin, että pitääkin kysyä lisäkysymyksiä asiaa koskien. Systeemi on siis todella sekava, mutta superhyödyllinen oppimisen kannalta!
Lukujärjestyksessä lukee ajat ja koodeja sekä kurssin nimet, mitä milloinkin on. Ajat pitävät paikkaansa kurssien osalta, mutta voi olla, että merkatun ajan sisällä sinulla ei ole tunteja koko tuota merkittyä aikaa. Koodit kertovat vain sen, ovatko tunnit kaikille kurssilaisille vai jaetuille ryhmille, mutta eivät sitä, mihin aikaan mikäkin ryhmä on tunneilla ja mihin ryhmään kuulut. Tämä vaatii siis hieman pallon pyörittelyä asenteella "kaikki kyllä järjestyy ja kunhan tiedän monelta koulu alkaa niin asiat on jo hyvin". Koulupäivät voivat olla todella pitkiä ja pikkutaukoja ei oikeastaan tunneta. Kuuden tunnin aikana saattaa olla vain yksi tai kaksi viiden minuutin mittaista minitaukoa, minkä jälkeen kahden aikaan on pidempi lounastauko. Sen jälkeen saattaa olla vielä toiset viisi tai kuusi tuntia muutamalla minitauolla. Lounastauolla on siis parasta syödä hyvin ja hengähtää kunnolla, höpöttää kavereiden kanssa ja nauraa paljon, sillä opiskelu ja tykitys jatkuu heti luokkaan mentäessä.
Tässä pieni katsaus lukujärjestys-systeemiin. Meillä on siis koulussa kolmentyyppisiä tunteja. Niin sanotut teoriatunnit ovat tunteja isommassa salissa, joihin osallistuvat kaikki saman vuosikurssin toimintaterapeuttiopiskelijat yhdessä. Sen lisäksi jokaisella kurssilla joka viikko on pienryhmätunteja, jotka on jaettu kahteen tyyppiin: teoria-käytäntö sekä laboratorio-käytäntö. Pienryhmätunnit ovat tunteja, joihin osallistuu luokka jaettuna kahteen tai kolmeen ryhmään, mikä tarkoittaa käytännössä noin 20-30 opiskelijaa kerralla. Pienryhmätunneilla, kun luokka on jaettu kahteen tai kolmeen osaan, voi olla, että kaksi muuta ryhmää ovat hyppytunnilla, tai että he ovat muun kurssin pienryhmätunnilla, jonka jälkeen vaihdetaan. Tämän vaihtopyörityksen lisäksi joka kurssikerta ryhmien tuntiaikataulu muuttuu, jottei kukaan joudu olemaan joka viikko esimerkiksi kolmea tuntia kerrallaan hyppytunnilla, vaan että jokainen tasaisesti pääsee tunneille jokaisena pienryhmäaikana. Tästä syystä täytyy aina käydä katsomassa jokaisena päivänä erikseen intranetistä oman ryhmäsi aikataulu. Pienryhmätunneilla käytetään yleensä pienempiä luokkahuoneita tai laboratoriota, eli luokkahuonetta, joka on rakennettu tunnin sopiviin tarkoituksiin. Laboratoriluokaksi kutsutaan esimerkiksi luokkaa jossa on materiaalit luovia toimintoja (askartelu, maalaus, kuvaus) varten, tai esimerkiksi farmakologiassa käyttämäämme hoitajien luokkaa, josta löytyy esimerkiksi hoitotarvikkeita ja lääketarpeita. Riippuen tunnin luonteesta opettaja valitsee sopivan luokan, jonka voi kysyä ennen tunteja koulun sihteeriltä. Luokkamme keskuudessa vallitsee myös hyvä ilmapiiri siitä, että kaikki kyselevät kokoajan toisiltaan koordinaatteja siitä, mihin täytyy mennä milloinkin. Hiuksia voi joutua haromaan hetken aikaa, mutta kaikki aina järjestyy ja kyllä joku aina tietää mihin mennä.
Tänään minulla on lyhyempi päivä, mikä tarkoittaa pelkkiä iltatunteja. Koulu alkaa kello 15.30 ja lukujärjestyksen mukainen loppumisaika on merkattu klo 20.30.
Se riittäköön informaatioksi tänään. Hymyjä ja asennetta,
Jenni
Kommentit
Lähetä kommentti